środa, 17 kwietnia 2013

Na początek

Szyba do samochodu jest jednym z najważniejszych segmentów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Rysy, zamglenia czy zmatowienia na niej mają znaczny wpływ na to, czy dostrzeżemy niebezpieczeństwo na drodze. Jeśli zatem po zimie uznałeś, że już pora na zmianę okien, pamiętaj o kilku zasadach, które zapewnią radość używania nowej szyby przez długi czas.

Unikaj używanych okien i podejrzanie tanich zamienników

Jeśli cenisz bezpieczeństwo, musisz rezygnować z używanych okien do pojazdu. Niejednokrotnie są one porysowane za sprawą wcześniejszego stosowania, co zmniejsza ich przejrzystość i może powodować nieprzyjemne uczucie u prowadzącego pojazd w czasie jazdy. Dodatkową wiadomością jest, że używane szyby są wymontowywane nieprofesjonalnie i składowane na zewnątrz. Z tego powodu folia PVB, sklejająca dwie warstwy okna, jest wystawiona na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych, a co za tym idzie szyba delaminuje się lub traci przejrzystość.
Warto również mieć na względzie, że okna - w końcu ważny element nośny samochodu - przenoszą siły, jakie nigdy nie są identyczne po zamontowaniu ich w innym pojeździe. Dlatego „chodzona” szyba wykorzystana w następnym wozie lada moment może pęknąć.Należy również unikać podejrzanie tanich podróbek szyb samochodowych, bowiem do ich produkcji, w roli laminatu (czyli warstwy łączącej dwie warstwy szkła) najczęściej używa się warstwy folii pochodzącej z recyklingu i przez to szyba raptownie matowieje. Tanie okna do auta są nieraz pofalowane, co skutkuje wrażeniem zniekształcenia obrazu lub migotki świetlne.

Nie zakładaj sam, jeśli tego nie potrafisz

O bezpieczeństwie oraz trwałości okien do pojazdu decyduje nie tylko sama jakość okien do auta, ale też sposób montażu. Szyba do auta (bez względu czy jest to szyba przednia, boczna czy też tylna) musi zostać profesjonalnie wbudowana, bo w przeciwnym przypadku czekają na nas na przykład przecieki, ale również szybkie spaczenia na przykład pęknięcia. Na ogół nie zwraca się uwagi na to, że od klasy okien czołowych i prawidłowego zamocowania zależeć może także skuteczność pracy poduszek powietrznych. Zmieniając okno warto więc zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo kierowcy.

Koniecznie sprawdź, czy szyba ma certyfikat ISO/TS 16949:2002

Podmioty, jakie dystrybuują części (również szyby do pojazdu) do producentów samochodowych na tzw. „pierwszy” montaż, są zobligowane do zdobycia dziesiątek świadectw jakości. Najważniejszym z dokumentów jest: ISO/TS 16949:2002, będący generalnym oznaczeniem wysokiej klasy, poświadczającym spełnienie wszystkich warunków stawianych częściom samochodowym przez koncerny samochodowe. Każdy koncern motoryzacyjny daje też swoim czołowym dostawcom wyróżnienia, co dobitnie potwierdza wysoką jakość. Dlatego przed wymianą okna warto zdobyć się na sprawdzenie i poszukać informacji w sieci na temat twórcy interesującej nas szyby.

Po wymianie szyb…

Kiedy już wymienisz szybę, przez kilka dni po montażu pamiętaj, żeby:nie czyścić auta urządzeniami pod ciśnieniem, nie stawiać wozu na wyboistej nawierzchni i nie najeżdżać na krawężniki, nie dźwigać samochodu na auto-windzie, nie rąbać drzwiami.